
Writing from the Center: The New York Times and the Florida 

Election Dispute 

Andrew Sheldon 

  

The 2000 presidential election was one of the most closely contested elections in 

our nation’s history. Soon after the polls closed, it became apparent that the final tally 

between the Democratic candidate Al Gore and the Republican candidate George W. 

Bush would be extremely close. Network news programs broadcast on election night well 

into the next morning as one candidate, then the other, seemed to gain the advantage. As 

the election results became more distinct, however, attention turned to Florida, where 

fewer than one thousand votes separated the candidates, with Bush enjoying a tenuous 

lead. Over the next few weeks the Florida election dispute went through several 

Byzantine twists and turns, with the Gore team pushing for—and in some cases getting—

recounts of Gore-friendly counties, and the Bush forces feverishly working to declare the 

whole matter settled and Bush the new president of the United States. Finally, in early 

December, the matter went to the United States Supreme Court. The Court decided in 

Bush v. Gore that there were insufficient grounds for continuing the recount process and 

in effect declared Bush the next president. The mainstream media—including The New 

York Times—were fixated with the entire electoral drama, with the story usually given 

the lead slot on the evening news or the front page of the newspaper.  Yet after the Court 

handed down its decision, this coverage virtually ceased except for a cursory analysis of 

the Court’s decision. There was little attempt to question the basis of the Court’s ruling, 



 2 

or whether Gore would have had sufficient votes to achieve victory had a recount been 

allowed to proceed. Why? The answer, it seems, lies in the “centrist” bias of The New 

York Times. Jeff Cohen, the executive director of Fairness and Accuracy in Reporting, 

has argued that mainstream media outlets such as The New York Times emphasize 

“system supporting news” that focuses on how well “the system works” in resolving 

difficult situations, rather than questioning the wisdom of the system itself.1 By 

comparing how the Times portrayed the aftermath of the Court decision with the 

coverage given by media outlets on the left (The Nation, Extra!) and outlets on the right 

(The National Review) we will be able to see the “centrist” bias of the Times and its 

editorial mandate to preserve the authority and status of “the system.” 

In order to analyze the intensity of Times coverage before and after the Supreme 

Court decision, this study will look at how often the election controversy appeared on the 

front page over roughly a two-month period. The front page of a newspaper is the first 

element of the paper that a subscriber sees in the morning, and it is the aspect of the paper 

that is seen through the glass of newspaper vending machines. By selecting certain events 

to place on the front page, the editors of a paper help decide what is newsworthy and 

what should be given the greatest precedence in the minds of its readership. The decision 

to give (or not give) a story front-page status vitally affects the number of readers who 

will read the story and also guides the reader to view stories as “more important” or “less 

important” based on where these stories are found in the paper. 

After the presidential election on November 7, 2000, The New York Times 

covered the election story with a frequency and depth rarely seen and usually reserved 

only for war. For nineteen straight days from November 8 to November 27, the Times 



 3 

made the election dispute the banner headline, with each of these headlines running 

across the length of the front page. Even after covering the story for three weeks, the 

Times continued to place heavy importance on the story. From November 28 to 

December 12 the election dispute never failed to receive a front-page headline, and on 

certain days these headlines returned to the front-page-wide treatment that the coverage 

saw in the early days of the dispute. The editors of the Times clearly saw the events in 

Florida as being extremely newsworthy and gave the story an enormous amount of “real 

estate” when it came to preparing the headline for the next day’s paper. 

Moreover, the front page itself was covered with stories concerning the election 

dispute. It was not uncommon for two, three, or even more stories about the controversy 

to occupy the front page. Indeed, the Times was so eager to cover the dispute that the sort 

of international stories that the Times usually prides itself on were pushed off the front 

page in order to give pride of place to the election controversy. Reading only the front 

page of the Times during this period, an individual might be tempted to think that world 

events went on hiatus, and other national affairs largely ceased to exist. Before the 

Supreme Court decision, the Times front-page coverage of the election dispute was as 

intense as it was exhaustive, and represented the sort of single-topic focus rarely seen in 

the cosmopolitan Times. 

On December 12, however, the Supreme Court handed down its decision on the 

Florida election matter. By a 5-4 decision, the justices ruled that all recounts in Florida 

should stop, effectively ending the election dispute. One might think that given the far 

from unanimous nature of the Supreme Court decision, the shocking use of the doctrine 

of federal sovereignty by a group of conservative justices known for their decades-long 



 4 

support of states’ rights, and the perhaps doubtful authority of the Supreme Court to hear 

this state matter at all, that the decision of the Supreme Court would have also been a 

huge news story, worthy of its own series of week-long banner headlines and in-depth 

coverage. Indeed, a scandal seemed to be already starting as Justices Stevens, Breyer, and 

Ginsburg stepped forward in their opinion to call the decision a severe blow to “the 

confidence in the judge as an impartial guardian of the rule of law.”2 Moreover, the Times 

itself seemed to recognize a new story in the making when it called the Bush mandate 

“shaky” with lingering “questions about his legitimacy.”3 

However, by the next edition of The New York Times the centrist mandate of the 

editorial board had won out. The Supreme Court, perhaps the most sacred and 

untouchable part of “the system,” had made its decision, and the Times would allow no 

hint of disdain for this institution or questions about the legitimacy of Bush’s presidency 

to taint its front page. The December 14 Times front page featured a story entitled “The 

43rd President George Walker Bush” with a dignified looking picture of Bush above the 

story.4 The front page also declared the presidential race to be “over” and played up 

Bush’s “Theme of Reconciliation” to imply that the dispute had been completely 

resolved.5 Perhaps even more interesting was the front page of the December 15 Times—

not for what it did say but for what it did not. The front page made absolutely no mention 

of the controversial Supreme Court decision that had dominated the entire paper just two 

days before. Instead, the front page featured stories about the actions of “president-elect” 

Bush.6 By examining the Times on these two crucial days we thus see how the Times 

exhibits a centrist bias and strives ultimately to protect “the system.” The effort of the 

Times to “kill” the controversy over the Supreme Court decision is seen most clearly by 



 5 

examining its front page for the month after the decision was handed down. Earlier, this 

study described how the Times made the election dispute a leading headline every single 

day from November 8 to December 14. Yet in the month after the decision, the dispute 

never—not once—was given a headline on the front page. 

Was this because the election dispute suddenly ceased to be newsworthy? No. 

Gore appeared to be pulling ahead before the recounts were stopped. Moreover, many 

Americans—upset by the Court’s decision—continued to be deeply interested in the 

election dispute even after the Court’s ruling. Even without considering the historical 

importance of the Court’s decision, the story still seemed to hold the interest of many 

Americans, the usual prerequisite for a good news story. Yet for the Times, the election 

dispute might as well have happened fifty years ago in another country. 

Instead, the Times devoted its front page to enhancing the legitimacy of 

president-elect Bush. The first step of this process was to minimize Vice President Gore’s 

stature. On December 17 the Times ran a story entitled “Many Democrats appear 

skeptical of Gore’s future.”7 Next, the Times featured stories about Bush choosing his 

cabinet and engaging in other “presidential” acts associated with the transition in order to 

make Bush appear more legitimate. Finally, the Times engaged in a photo-visual blitz 

December 19 to 22, giving over the front page to images that worked to enhance Bush’s 

legitimacy. 

The first of these images was a December 19 photo of Laura Bush meeting and 

smiling alongside Hillary Clinton. This image served to help transfer the presidential 

mantle from one couple to another. The imagery of transference was greatly enhanced by 

December 20 images of President Clinton walking alongside Bush at the White House 



 6 

and Bush meeting with a smiling Al Gore. Lastly, December 22 featured a prominent 

image of Bush resigning his post as governor of Texas, lending an air of finality to the 

electoral process. 

As December turned into January, the Times continued to employ its front page to 

secure greater legitimacy for Bush, culminating in an effusive inaugural edition. The 

January 7 edition is particularly illuminating. The day before, the Congress had 

confirmed Bush’s victory in the Electoral College, with Al Gore presiding and the 

Congressional Black Caucus attempting to block a counting of Florida’s votes. Given the 

enormous news impact of the election dispute, one might think that such an event would 

be worthy of a front-page story.  Actually, the story ran on page 17. The only front-page 

mention of the story was a picture of Al Gore resignedly presiding over the whole 

process, further lessening his stature. Then on January 14, the Times began a series of 

laudatory pieces on President Bush in preparation for his inaugural. The January 14 piece 

described Bush as a deeply reflective man and ran an accompanying picture of Bush 

looking thoughtful and serious. 

However, coverage of the inauguration day saw the greatest effort to establish 

Bush’s legitimacy. The January 21 Times included headlines like “Tradition and 

Legitimacy,” as well as “Proud Father and Son Bask in History’s Glow,” and announced 

that “Unity” was a theme of the new administration.8 The “Tradition and Legitimacy” 

piece was the most triumphant, announcing that the people would grow to accept Bush as 

he assumed the mantle of the presidency, as symbolized by the “surpassing ritual” of the 

inauguration, where Bush assumed leadership of “a military and economic colossus that 



 7 

bestrides the world.”9 In other words, accept that Bush is president and just be happy we 

live in such a great country. 

Those who watched the inauguration day coverage might remember something 

less triumphant about the day—namely, the massive 20,000 strong protest that 

accompanied the inaugural parade and forced Bush to scuttle back into his limousine to 

avoid having something thrown at him. Given the recent election dispute and the huge 

size of the protest, you might expect it would at least get mentioned somewhere on the 

front page.  Actually, the protests received only a small story on page 17, buried in eight 

pages of otherwise positive inaugural coverage. It is easy to see why a prominent media 

watchdog organization has charged that “the Times left readers with the impression that 

the dominant themes of the day were “Unity,” “Tradition,” and, above all, 

“Legitimacy.”l0 Through studying the front page of The New York Times over an 

eleven-week period from November 8, 2000 to January 21, 2001, we can now see how 

the centrist bias of The New York Times manifested itself during the Florida election 

dispute. The paper began with massive—almost sensational—coverage of the dispute, 

with daily banner headlines for a month and continued heavy coverage through to the day 

of the Supreme Court’s decision. Yet the Times’s coverage of the reaction to the Court’s 

decision was almost nonexistent, while the election story itself—despite strong interest 

from millions of aggrieved Gore voters—died an instantaneous death. Election coverage 

was replaced with Bush coverage—and lots of it. Readers got to see Bush moving out of 

Texas, Bush walking with Clinton, Bush looking thoughtful, and Bush taking the oath of 

office. 



 8 

Readers also read about Bush’s cabinet decisions, Bush’s reading list, and the 

“unity” of his inaugural address. In sum, the Times’s coverage after the Court decision 

was carefully calculated to deliver a strong implicit message: Bush is president now; 

forget about the election dispute. 

While The New York Times tried to bury the election dispute, other publications—

particularly on the left—diligently tried to keep the story alive despite the “blackout” by 

the mainstream media. Foremost among these media outlets were The Nation and the 

publications of the FAIR media observation group. Unlike the Times, The Nation 

continued to question the rationale of the Supreme Court decision and the legitimacy of 

the Bush presidency long after the Court’s decision on December 12. Whereas the Times 

inaugural coverage focused on a glowing tribute to Bush and the pageantry of his 

inaugural, The Nation produced a “Counter-Inaugural Issue” with a lead story entitled 

“The Tainted Presidency” and supported by pieces entitled “Five Criminal Justices,” 

“Bush and the Confederacy,” and “Florida’s Disappeared Voters.”11 The Nation 

continued to question Bush’s legitimacy as he began his term. In the March 26, 2001 

issue, The Nation held a “Name the President!” contest in which readers were asked to 

select an appropriate title for the new president, with choices ranging from “Governor 

Bush” to “Spurious George” to “His Illegitimate.”12 

Even as late as December of 2001 The Nation continued to question the Bush 

victory and vociferously fought efforts by the mainstream media to declare that Bush 

would have won regardless of whether the recounts were allowed to continue. In three 

straight issues from December 3 to December 17, The Nation included pieces that 

questioned the way a “consortium” of mainstream media organizations had presented the 



 9 

results of their recount findings. The December 3 article asserted that “Gore was favored 

by several thousand more Florida voters than Bush,” while the December 10 piece argued 

that the consortium-run recount definitively established Bush’s “proven political 

illegitimacy.”13 Finally, on December 17, 2001, noted author Gore Vidal argued that The 

New York Times itself was guilty of centrist bias in the way it chose to bury parts of the 

consortium report favorable to Gore deep in a story devoted to proving Bush’s ultimate 

legitimacy.14 

The Nation was not the only media outlet that refused to conform to the centrist 

clique; the respected joumalistic watchdog group Fairness and Accuracy in Reporting 

(FAIR) also spoke with an alternative voice. FAIR attacked the sanguine inaugural 

coverage of the Times in a January 22 piece and continued to contest the mainstream 

version of events throughout the year.15 When USA Today and The Miami Herald tried to 

hide important data in an April recount story, FAIR published another piece arguing that 

“USA Today has violated journalistic principles and further confused the public.”16 

Finally, FAIR joined The Nation in protesting the pro-Bush spin that the mainstream 

media chose to put on the results of the consortium recount. After giving strong evidence 

of how the mainstream media sought to “bury the lead” in the consortium recount story, 

FAIR concluded that “in looking back at the results of the Florida election, the media 

flinched.”17 

Threatened by the arguments of the liberal press, right-wing publications such as 

the National Review felt compelled to respond to these allegations and gave the election 

dispute greater continuing coverage than the mainstream media. The National Review 

devoted three pages of its April 16, 2001 issue to an attempt to refute the arguments of a 



 10 

recently published book on the Florida election dispute.18 Even as late as September 3, 

2001 the National Review continued to give the lead book review to books concerning the 

Florida election story.19 If there really were no “legs” left in the Florida recount story, 

then why did even right-wing publications continue to devote valuable editorial space to 

battling their liberal foes over the matter? 

Through our examination of liberal and conservative media outlets, it is now 

apparent that publications on both the left and right devoted more space to the election 

dispute than did the Times after the Supreme Court decision. Whereas the Times’s 

inaugural issue made no mention of the election dispute or even the massive protests, The 

Nation’s coverage pointedly reminded readers of the events that led to Bush’s 

inauguration. While the Times and other mainstream media outlets attempted to “spin” 

the results of the consortium recount to enhance Bush’s legitimacy, The Nation and FAIR 

heavily publicized the recount data that the mainstream media wanted to bury.  Finally, 

even conservative publications like the National Review continued to view the matter as a 

subject worthy of debate with their liberal opponents. This analysis of the alternative 

media has therefore revealed the centrist bias of The New York Times in choosing to limit 

its post-decision coverage. 

The New York Times prides itself on being the nation’s “paper of record.” 

Americans turn to this established paper for an authoritative and accurate account of 

important events. Yet after the Supreme Court’s decision, the paper’s front page utterly 

neglected to further explore the important ramifications inherent in the Court’s 

controversial decision. Instead, the Times chose to use the position of trust that had been 

given to it by the American people to squelch dissent and stifle dialogue. A new history 



 11 

was created, in which Bush had a strong, clear mandate and the unequivocal support of 

the American people. The paper of record has become the paper of revisionism. 

 

Notes 

1. Jeff Cohen, “Propaganda from the Middle of the Road: The Centrist Ideology of the 

News Media,”  Extra! Oct.-Nov. 1989: 223. 

2. R. W. Apple Jr., “A Shaky Platform on Which to Build,” The New York Times, 13 Dec. 

2000: 1. 

3. Ibid. 

4. Alison Mitchell, “The 43rd President: George Walker Bush,” The New York Times, 14 

Dec. 2000: 1. 

5. David E. Sanger, “Theme of Reconciliation after Five-Week Wait,” The New York 

Times, 14 Dec. 2000: 1. 

6. Lizette Alavarez, “House Leader Differs with Bush on Across-the-Board Tax Cuts,” 

The New York Times, 15 Dec. 2000: 1. 

7. Richard I. Berke, “Many Democrats Appear Skeptical of Gore’s Future,” The New 

York Times, 17 Dec. 2000: 1. 

8. R. W. Apple Jr., “Tradition and Legitimacy” ; Frank Bruni, “Proud Father and Son 

Bask in History’s Glow” ; Frank Bruni and David E. Sanger, “ Unity Is a Theme,” The 

New York Times, 21 Jan. 2001: 1. 

9. R. W. Apple Jr., “Tradition.” 

10. FAIR Editorial Board, “Action Alert: Ignoring Reality at the Inauguration,” 22 Jan. 

2001 <http://www.fair.org >. 



 12 

11. The Nation, 5 Feb., 2001, Cover Page. 

12. Nation Editorial Board, “Name the President,” The Nation, 26 March 2001: 5. 

13. David Corn, “Bush and the Butterflies,” The Nation, 3 Dec. 2001: 5; Eric Alterman, 

“Freedom is History (and Vice Versa)” The Nation, 10 Dec. 2001: 6. 

14. Gore Vidal, “The Times Cries Eke! Buries Al Gore,” The Nation, 17 Dec. 2001: 13. 

15. FAIR Editorial Board, “Action Alert: Ignoring Reality at the Inauguration,” 22 Jan. 

2001 <http://www.fair.org>. 

16. FAIR Editorial Board, “Action Alert: USA Today Conceals Key Information in 

Recount Story,” 11 April 2001 <http://www.fair.org>. 

17. Jim Naureckas, “Burying the Lead: Democracy Denied,” 15 Nov. 2001 

<http://www.fair.org>. 

18. Richard Lowry, “Bleeding Florida,”  The National Review, 16 April 2001: 49-52. 

19. Mark Miller, “Unforgiven,” The National Review, 3 Sep. 2001: 42-44. 

Contents 

Occasions Home 

PWR Home 

 

http://www.colorado.edu/pwr/occasions/list.html
http://www.colorado.edu/pwr/occasions/index.html
http://www.colorado.edu/pwr/

